Lidová hvězdárna Žďár nad Sázavou | ||
Jedním z průkopníků
amatérské astronomie ve Žďáru nad Sázavou byl učitel Fr. Hutař,
který ještě před II. světovou válkou pořádal veřejná pozorování
hvězdné oblohy. Svým výkladem o tajemstvích vesmíru dokázal upoutat
své posluchače a probudit v nich zájem o astronomii. Slibně se rozvíjející
zájem o astronomii pod jeho vedením směřoval k vybudování hvězdárny.
Jeho dílo však bylo zákeřně přerušeno - zahynul 3.2.1942 v
koncentračním táboru v Mauthausenu. Znovu byla činnost astronomického
kroužku obnovena až v roce 1959 dr. Novákem avšak pouze na dva roky,
kdy se po jeho odchodu do Prahy kroužek rozpadl. Další činnost byla
navázána až v roce 1974 několika zájemci. Nově vzniklý astronomický
kroužek si dal do svého programu dva body a to výchovu mladých
astronomů a stavbu hvězdárny. Tím se jim podařilo navázat na započatou
práci Fr. Hutaře. Od samého počátku vedení kroužku úzce
spolupracovalo s MěNV a složkami NF. Po náležitém zhodnocení vlastních
sil a po pečlivé přípravě požádali členové astronomického kroužku,
aby byla do akce “Z” MěNV zařazena stavba hvězdárny. Požadavek
nebyl přijat ale se stavbou hvězdárny se přece jen začalo. Vybráno
bylo místo na západním okraji města. Stavební povolení bylo
vystaveno 2.6.1981, hrubá stavba byla dokončena 21.10.1981. Na přelomu
roku 1981/82 byla v n.p. Vítkovice - Žďárský strojírny a slévárny
zhotovena konstrukce odsuvné střechy. Dne 25.11.1983 byla stavba
kolaudována. Pozorovatelna byla otevřena 7.5.1984 a stala se přínosem nejen pro astronomy amatéry ale i pro celé město a okolí. Vybudováním pozorovatelny ale úsilí o vybudování lidové hvězdárny nekončí. O vybavení pozorovatelny se žďárští amatéři starali již při jejím budování. Sami si zhotovili nábytek, dva strojky na broušení zrcadel, upravili hlavní dalekohled Newton 215/2100. K pozorováním se používá také Somet Monar 25/100. 27.6.1988 byl na hvězdárně uveden do provozu nový dalekohled typu Cassegrein 240/3540 s optikou od ing. Gajduška. Dalekohled je upevněn společně s fotokomorou f4.5/210 a s pointrem na německé paralaktické montáži. |
||